Communicatie vaardigheden

Communicatievaardigheden zijn terug te voeren op twee groepen: begrijpen en begrepen worden. Wat kun je zelf oefenen en in de praktijk brengen? Daarvoor moet je eerst weten wat de belangrijkste communicatieve vaardigheden zijn. Hieronder een overzicht van 10 communicatie vaardigheden waardoor je de ander beter begrijpt en waardoor de ander jou beter begrijpt. Beïnvloed anderen, begin bij jezelf

"We hebben geleerd om ons op de ander te richten in plaats van in contact te zijn met onszelf."
Communicatie vaardigheden.

Quote: Marshall Rosenberg
Foto: Pedro Ribeiro Simões

5 vaardigheden waardoor je beter begrepen wordt.

  • Communiceer via een 'ik-boodschap'. Wees authentiek, blijf dicht bij jezelf in je boodschap, straal uit wat je zegt. Blijf in contact te zijn met jezelf.
  • Observeren. Geef terug wat je waarneemt in het gesprek en weerhoud je van het geven van oordelen en interpreteren. Luister naar wat de ander zegt en let op de communicatiestijl.
  • Activeren. Benoem gevoelens die je voelt tijdens het gesprek (blij, geïrriteerd, verdrietig, …). Groei in het geven van boodschappen door feedback te vragen.
  • Structureren. Bepaal je doel en geef je boodschap op een eenvoudige en gestructureerde manier.
  • Doelgerichtheid. Bepaal bij belangrijke gesprekken je doel goed en hou daar aan vast. Kies een goed tijdstip om het te bespreken. Leef je in je gesprekspartner in, toon begrip voor de ander en denk in gezamenlijke belangen.

5 vaardigheden waardoor je de ander beter begrijpt.

  • Luisteren. Luister met al je aandacht bij het verhaal van de ander. Voorkom dat je de aandacht van de ander naar jezelf verlegt, voorkom de drie S'en: Sympathy, Suggestions en Stories - zie het filmpje hieronder. Maak gebruik van stiltes. Laat de ander praten, zeker als je de neiging voelt om je te verdedigen of als de ander je uittest. Is de ander erg joviaal of gedetailleerd dan kun je meeliften op het verhaal en waar nodig onderbreken en teruggaan naar het doel van het gesprek.
  • Empathie. Leef je in en toon begrip voor de ander. Vraag naar het gevoel en de behoeften van de ander. Zoek de gezamenlijke belangen en maak complimenten. Kijk de ander regelmatig aan.
  • Doorvragen. Stel open vragen (wie, wat, waar, hoe). Controleer of je echt begrijpt wat de ander zegt door de boodschap te herhalen in je eigen woorden
  • Durf. Is het verhaal je niet duidelijk, heb je het niet begrepen? Durf dit te zeggen en vraag verduidelijking. Iedereen wil begrepen worden
  • Nee zeggen. Past dit moment je niet om te luisteren? Zeg dat duidelijk en maak een afspraak waarbij je vervolgens met 100% aandacht kunt luisteren.

Je kunt beginnen je communicatievaardigheid te trainen met onze communicatie oefeningen.