Communicatiestijlen

Geweldloze Communicatie kent twee communicatiestijlen: wolventaal en giraffentaal. Wolventaal werkt vervreemdend, giraffentaal verbindt. De wolventaal spreekt vanuit angst, schuld en schaamte. Bij de giraffentaal communiceer je vanuit vertrouwen. Wat zijn de kenmerken van deze communicatiestijlen? Leer beter samenwerken door het herkennen van communicatiestijlen.

Alle kritiek, oordelen, diagnoses en uitingen van boosheid zijn de tragische uitdrukking van een onvervulde behoefte.
communicatiestijlen: wolventaal

Quote: Marshall B. Rosenberg
Foto: Martin

Communicatiestijlen herkennen: wolventaal

Je krijgt deze communicatiestijl aangeleerd van je ouders, school en omgeving. Het kan zowel naar anderen toe gebruikt worden als naar jezelf. Innerlijke wolventaal (de innerlijke dialoog) ondermijnt je zelfrespect, uitgesproken wolventaal veroorzaakt een gewelddadige communicatie.

  • Be- en veroordelen
    • Interpretatie waarbij de ander niet in zijn of haar waarde wordt gelaten (beledigen, verwijten, afkeuren, diagnose). Bijvoorbeeld: ‘je bent lui, dom, ongevoelig.
    • Het maken van een scheiding tussen goed en fout. Bijvoorbeeld: ‘je bent bijzonder, lief, geweldig’
  • Verantwoordelijkheid ontkennen
    • Het ontkennen van persoonlijke verantwoordelijkheid voor gevoelens, gedachten en handelingen. Herkenbaar aan het woord of het gevoelen van ‘moeten’.
    • Voorbeeld (1): Ik moet iedere dag naar die baan, die ik helemaal niet leuk vind.
    • Voorbeeld (2): Omdat ik op mijn werk de ruimte niet krijg, voel ik mij slecht.
    • Voorbeeld (3): Ik zou wel een iets anders willen, maar …….
    • Voorbeeld (4): Ik heb slechts gedaan wat me verteld was (‘het is niet mijn schuld’)
  • Bevelen/Eisen
    • Verzoek dat direct of indirect tot gevolg kan hebben dat een veroordeling, beschuldiging en/of straf volgt als er niet aan voldaan wordt (‘I’ll make you an offer you can’t refuse’)
    • Geen vrije keuze om nee te zeggen
  • Rechtvaardigen
    • Communicatie die een beloning of straf tot gevolg heeft.
    • Voorbeeld (1): ‘Als je nu stil bent, krijg je straks een toetje bij het eten’
    • Voorbeeld (2): ‘Als je niet voor me kookt, dan ga ik vanavond kaarten met vrienden’

Communicatiestijlen herkennen: giraffentaal

Giraffentaal komt vanuit het hart met compassie naar jezelf en de ander. Je communiceert respectvol je waarneming, gevoel, behoefte en komt vervolgens met een verzoek:

  • communiceren met je hart naar het hart van de ander;
  • uitdrukken van je eigen gevoelens en behoeften - eigen verantwoordelijkheid nemen;
  • ervaren van gevoelens en behoeften van een ander - luisteren met je hart;
  • complimenteren van anderen door uitdrukken hoe jij je voelt als gevolg van het gedrag van de ander, bijvoorbeeld je dankbaarheid uitspreken
  • of op een giraffe manier reageren op wolventaal.

Deze laatste communicatiestijl volgt het communicatiemodel van de Geweldloze Communicatie

.